SJABBAT SJALOM & CHAG SAMEACH

BEGINTIJD SJABBAT EN TIJDEN SOEKOT

Sjabbat en Soekot beginnen morgen, 2 oktober, (in de regio Amsterdam) om 18:50 uur, einde sjabbat en eerste dag jomtov is op 3 oktober om 19:54; jomtov eindigt op 4 oktober om 19:51 uur.

FEESTELIJKE ZOOM-BIJEENKOMST VOOR INGAANDE JOMTOV
Morgen, vrijdag 2 oktober, verzorgt de Gerard Dou-sjoel een feestelijke ZOOM-bijeenkomst voor ingaande Soekot / sjabbat. U ziet en hoort sjoelrabbijn Shmuel Katz, krijgsmachtrabbijn David Gaillard. De muziek wordt verzorgd door Irwin Oppenheim, Robert Duizend en Abby Israëls. De ZOOM begint om 17:00 uur

Meedoen kan via ZOOM Meeting ID: 980 8113 1522 – Password: 390276. U kunt ook via de telefoon meedoen. Bel dan naar 020 794 6520 of, vanuit het buitenland, naar +31 20 794 6520

MEDEDELING VAN HET RABBINAAT OVER SOEKOT EN SIMCHAT TORA IN CORONATIJD
Het Rabbinaat van Amsterdam heeft richtlijnen gepubliceerd voor Soekot en Simchat Tora in tijd van corona. Zie hier de volledige tekst van de mededeling. 

GEEN HALACHISCHE VERPLICHTING TEFILLA BETSIBOER
Voor degenen die zich zorgen maken over het mogelijke gezondheidsrisico van sjoelbezoek, heeft het Rabbinaat eerder al verklaard dat in de huidige situatie geen halachische verplichting bestaat van tefilla betsiboer (gebed met minjan).

BERICHT BESTUUR AAN DE SJOELS
Afgelopen dinsdag heeft NIHS-voorzitter Ruben Troostwijk namens het bestuur het volgende bericht naar de sjoels gestuurd:

Beste Sjoelbestuurders,
Gmar tov. Gisteren hebben wij in sjoel gevraagd: “Awienoe, malkeenoe, mena magefa minachalatecha” (onze Vader, onze Koning, verwijder de pandemie van uw erfdeel [= volk]). Hoewel het onze hoop en overtuiging is dat onze tefillot verhoord worden, leren onze geleerden ons dat wij hier zelf ook een verantwoordelijkheid hebben: “Venishmartem me’od lenafshotechem” (Pas goed op je eigen leven!). Om die reden heeft de NIHS er dan ook voor gekozen om in beginsel de richtlijnen van het RIVM ten aanzien van bijeenkomsten te volgen en (in lijn met het Joodse standpunt over zorg voor het leven) geen gebruik te maken van de uitzondering voor religieuze bijeenkomsten. De NIHS stelt zich op het standpunt dat bijeenkomsten met meer dan 30 man vanaf heden dan ook niet langer door kunnen gaan. Wij roepen alle sjoels en organisaties op zich achter dit standpunt te scharen. Uiteraard vragen wij ook iedereen zich te houden aan de afstandsregels, niet naar buiten te gaan bij klachten en in zijn algemeenheid zich te houden aan de voorschriften van de overheid.

In de hoop dat u allen wordt opgeschreven in het boek van het leven en dat wij elkaar snel weer op normale wijze in goede gezondheid mogen treffen.

HEEFT U ZELF GEEN SOEKA? HIER KUNT U LOELAV BENSJEN
David Shemesh van Meat me Kosher heeft een soeka op het plein bij zijn restaurant. Deze soeka is vrijelijk beschikbaar voor mensen die willen loelav bensjen of de mitswa van soeka willen vervullen. Ook in deze soeka worden de coronaregels gehandhaafd.

HERENMIKWE
Het herenmikwe is voor abonnementshouders weer toegankelijk zoals voorheen. Wie geen abonnement heeft moet zich vooraf aanmelden via info@nihs.nl. Heeft u geen abonnement, dan ontvangt u op uw mobiele telefoon een Tikkie met een betaalverzoek (voor 7 euro). Na betaling, ontvangt u bericht met daarin de toegangscode plus het tijdstip waarop u bij het mikwe terecht kunt.
Voor alle gebruikers gelden strikte hygiëne- en andere regels die mogelijke besmetting met COVID-19 moeten voorkomen.

GEZOCHT
De Joodse Gemeente Amsterdam is op zoek naar een oude foto van de zerk van Nathan Mozes Groen (onderwijzer en chazzan), zoon van Moses Heijman Groen en Beletje Hartog Bromet. Geboren rond 15 feb 1809 in Amsterdam, overleden in 1895 en begraven op 18 maart 1895 (22 adar II 5655) op Muiderberg.

Nathan Mozes Groen is begraven op veld B rij 035 graf 1, (1e rijn van de chazzaniem). Door de weergesteldheid is de tekst van de steen niet meer leesbaar. Wij zouden graag weten welke tekst er oorspronkelijk op de zerk heeft gestaan, om te zien of we de grafsteen kunnen laten herstellen.



Beschikt u over een foto van deze grafsteen waarop de tekst nog leesbaar is? Neem dan contact met ons op via info@nihs.nl

DAF YOMI
Elke zondag- t/m vrijdagochtend – jomtov uitgezonderd – van 8:15 tot 9:00/9:10 uur. Meedoen via ZOOM Meeting ID: 823 959 308 – Password: 531773. U kunt ook via de telefoon meedoen. Bel dan naar 020 794 6519 of, vanuit het buitenland, naar +31 20 794 6519

ZOOM-BIJEENKOMSTEN TERUGKIJKEN
Wie wil, kan zijn/haar hart ophalen met het (opnieuw) bekijken van vrijwel alle bijeenkomsten die we via ZOOM hebben gehouden. De opnamen staan op ons YouTube kanaal en u kunt ze hier terugkijken.

DE PEN VAN RABBIJN KATZ

Het gebroken glas
Ieder jaar rijd ik na ne’ila (de slotdienst van Jom Kippoer), samen met onze chazzan per taxi vanaf de Gerard Dousjoel terug naar Buitenveldert. Soms gaat het gesprek met de chauffeur over de Ramadan, soms over Ajax of over een verre Joodse vriend. Terwijl we afgelopen maandagavond op de taxi stonden te wachten, vroeg ik me af wat de rit dit keer zou brengen. Daar kwam ik snel achter.

Toen ik in de taxi stapte, moest ik me ergens aan vasthouden. Dat deed ik dus en hoorde tegelijkertijd ‘Krak’. Wat was er aan de hand? Ik had het plexiglas vastgepakt dat in het kader van de corona-maatregelen in taxi’s is aangebracht tussen de voorstoelen en de achterbank, ter bescherming van de chauffeur en de passagiers. De chauffeur kwam meteen ter zake: “Dat glas is gebroken, meneer. Dat moeten we wel regelen!” Daar zaten we dan, net uit sjoel, met zo’n onprettig akkefietje en dat ook nog op een volstrekt lege maag.

We vervolgden de rit in stilte. Bij de RAI zei ik tegen onze chazzan: “Is dit verhaal nu op de rekening van vóór Jom Kippoer of van erna?” Hij begon te lachen. Dat grapje bracht de jomtov- stemming weer een beetje terug. Het gesprek met de chauffeur over de schade verliep prima, we zijn er samen goed uitgekomen. Toch liet het gebeuren me niet helemaal los. Je wil toch een happier begin van het nieuwe jaar.

De volgende ochtend in sjoel kwam opeens de volgende gedachte in me op: Waar ging mijn derasja over bij ne’ila? Die ging erover dat Jom Kippoer als een huwelijk is, een chatoena tussen Hasjem en ons, zijn kinderen. Alle teksten die bij ne’ila worden uitgesproken, tot en met ‘Hasjem Hoe ha-Elokiem’ (Hasjem, u bent onze G-d) vormen samen de huwelijksceremonie. Ook de muziek ontbreekt niet. Het klopt: geen viool, geen trompet en ook geen drumstel. Maar wél die ene teki’a (toon) die uit de sjofar voortkomt. De sjofar, ons meest betekenisvolle muziekinstrument. En bij havdala heffen we zelfs een glas wijn. Dan is die ceremonie toch compleet, zou je zeggen.

Toch niet. Aan het eind van een choepa breekt de chatan (bruidegom) een glas. En dan roept iedereen: mazal tov. Dat glaasje had ik tijdens ne’ila natuurlijk niet gebroken. Ik denk dan ook dat het als volgt is gegaan. Daarboven is gezegd: die Rebbe Katz heeft best een leuke droosje gehouden, zo met die vergelijking met een choepa. Maar er is geen glaasje gebroken. En voordat die man thuis komt, moet die mazal tov toch wel hebben weerklonken. Dat moeten we toch op de een of andere manier zien te regelen. En zo geschiedde. Daarom kan ik nu van harte zeggen: Mazal tov voor de Gerard Dou en voor ons allemaal op het nieuwe jaar.

Chag sameach

Rabbijn Shmuel Katz

VOLGENDE NIEUWSBRIEF
De volgende reguliere Nieuwsbrief verschijnt volgende week donderdag, 8 oktober 2020 / 20 tisjri. Nieuwsflitsen die wij eerder hebben uitgestuurd kunt u HIER terugvinden. 

Deze pagina delen