Gekleed of verkleed?

Lang geleden dreef reb Mottel veel handel met niet-joodse zakenpartners, vastgoedbeleggers en bankieren. Telkens wanneer hij met hen zaken deed schaamde hij zich om zijn eigen joods ogende kleding te dragen en deed hij kleding aan die niet joods overkwamen. Maar wanneer hij bij zijn rebbe kwam droeg hij telkens zijn eigen chassidische kledij. Op een dag besloot Mottel om zijn rebbe niet verder in de maling te nemen en kwam hij bij zijn rebbe aan, gekleed met zijn ‘niet-joodse kleding’. Hij excuseerde zich bij de rebbe zeggende, dat hij het niet correct vond om de rebbe te bedriegen en dat hij daarom is nu gekomen hoe hij werkelijk is. De rebbe reageerde hierop, “tot nu toe dacht ik, dat wanneer jij hier bij mij bent, jij jezelf bent en wanneer jij je in de omgeving van je zakenpartners begeeft je verkleedt, maar nu vertel jij mij, dat jij in de omgeving van je zakenlieden de eigenlijke Mottel bent en jij je hier bij mij verkleedt?”

De sjabbat tussen rosj hasjanna en jom kippoer wordt sjabbat sjoewa genoemd, omdat deze midden in de tien dagen van inkeer valt.

Velen vatten het begrip ‘tesjoewa’ op als ‘spijt’, maar in joodse literatuur wordt de term tesjoewa in verband gebracht met lasjoew, terugkeren naar. Waar keert men naar toe?

Naar jezelf, je eigen joodse essentie. Dat is het binnenste van je nesjomme, die met tijd en wijlen bij jou een verlangen opwekt om met Hasjem, G-d verbonden te zijn. Dit punt bevindt zich binnenin iedereen, ook bij diegenen die niet dagelijks mitswot vervullen. En ook deze persoon kent van binnen een wens om op jom kipoer in sjoel te zijn en hun zoon te laten besnijden. Zo’n warm joods hart komt ons bekend voor.

Soms borrelt bij ons de vraag naar boven; wat is echt? Wat ik dagelijks doe, of die spontane joodse vonken die zich met tijd en wijlen laten zien?

De periode tussen rosj hasjana en jom kipoer is de periode bij uitstek om hierover na te denken en te beseffen dat onze eigen zelf, ons innerlijke verbonden is met Hasjem, het G’ddelijke en goede in de wereld. Dit is wie we zijn en dit is waar we voor staan.

Het is dan ook een de week waarin wij ons kunnen sterken om dit te beseffen en goede voornemens te maken om dit deel van je nesjomme in jezelf, in je lichaam te laten uitleven en op meer frequentere basis het joodse van binnenin naar buiten toe te brengen.

Laten wij dezer dagen bewust worden wie we zijn, wat wij kunnen bereiken en ons niet schamen en verkleden voor een ander.

Heel veel succes.

Rabbijn Zwi Spiero, Staat voor u klaar!

Joodse Gemeente Amsterdam 

0652328065

Deze pagina delen