Van onze Rabbijnen, deze week Rabbijn Katz

Tussen Poerim en Pesach

Poerim is nog maar net achter ons. We hebben geluisterd, gegeven, gelachen en gedronken. Nu gaan we verder, Pesach komt in zicht!

Vanmiddag zat ik in de trein , het Hollands landschap gleed voorbij sloten beetje gras een enkel bollenveld afgewisseld met een slootje en in de verte de grijze maart-hemel zwanger van de lente. Toen was er opeens een idee wat ik met u wil delen.,

Haman had een  galg gemaakt. De megilla heeft het over een עץ. Nu wil het dat de getallenwaarde, de gematria (getallenwaarde) van dit woordje 160 is. Heeft dat misschien iets te maken met Poerim. Ja want kijk op Poerim hebben we 4 mitswot

מגלה

משלוח מנות

 מתנות לאביונים

משתה ושמחה

Of terwijl

Megilla   (lezen van de megilla)

Misjloach manot     (geschenken voor vrienden)

Matanot laewjonim   (iets voor de armen)

Misjte wesimcha   (feestmaaltijd)

Het bijzondere is dat al deze 4 mitswot beginnen met de letter mem.

Vier maal mem is 160.

Dat is ook de getallenwaarde van het woordje voor galg.

Dat is omdat de dreiging van die galg is vertaald in de viering van de vier mitswot van Poerim.

Maar als we kijken naar Pesach dan zien we het volgende.

Dan is het niet het getal 40 dat prevaleert maar 4

Hoezo?

Kijk we hebben het over de vier termen van verlossing, de vier bekers wijn, over de vier zonen en over de vier vragen van de ma nisjtana.

Eigenlijk vreemd Pesach is en blijft een grotere jom tov dan Poerim?

Het antwoord is misschien het volgende.

De maharal zegt dat de idee van de matsa is om alleen puur en zuiver de echte essentie te nemen. Alleen maar  water en meel.

Op Pesach gaan we daar naar toe terug.  Vier wijst op de  4 kanten en hoeken der aarde. Daar is overal ruimte voor kedoesja voor iets heiligs en spiritueels. Klopt. Maar we moeten wel kijken naar de simpele zuivere  inhoud zonder toevoegingen en extra’s en daarom gaan we terug van het getal 40 naar het simpele getal 4.

Dat is ergens ook het geval als we schoonmaken  voor Pesach. Ook dan voelen we dat we de  extra’s opzij moeten zetten en gaan voor hetgeen wat er echt toe doet.

Deze  week ver telt de Thora over het wasbekken dat in de misjkan moest staan. De kohen moest  daar steeds zijn handen en voeten mee wassen. Niet eerst de hand en dan de voet , nee de hand moest op de voet rusten en dan werden beiden tegelijkertijd onder de straal water geplaatst.  Waarom wassen op zo een vreemde manier? Het gaat er om dat we onszelf  in geheel met alles wat we hebben  verbinden met de zuiverheid van de misjkan.  Het gaat om de eenvoud waarmee we als geheel dat contact weten te leggen. Het wasbekken was dus een stille herinnering aan het feit dat  het idee van Pesach niet alleen voor Pesach bestemd is maar ook door het jaar geldt.

De komende weken zijn druk er is veel te doen maar vergeet niet de seidercursussen en sjmikkelen en sjmoezen (5 april – zie de website) op uw agenda te zetten. Leren en gezelligheid, daarmee komen we altijd het verst.

Rabbijn Shmuel Katz

Comments are closed.